.:Selamat Datang ke Portal Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Tun Abdul Razak:.

Monday, December 13, 2010

KEUTAMAAN ASYURA (10 MUHARAM)

Dari ibnu Abas ra, dia berkata, "Nabi SAW datang ke Madinah bertemu dengan orang-orang Yahudi berpuasa pada hari Asyura (tanggal 10 Muharam). Baginda tanyakan hal itu kepada mereka, Mereka berkata, "Pada hari inilah Allah memenangkan Musa dan Bani Israel atas kaum firaun. Maka kami berpuasa untuk menghormatinya. "kemudian Nabi SAW bersabda:
"Kami lebih berhak menghormati Musa as daripada kalian."

Lalu Nabi memerintahkan agar berpuasa pada hari tu.

Tentang fadhilat Aysura ini banyak disebutkan pula dalam atsar. Bahawa Adam diterima taubatnya pada hari itu. Dan pada hari itu Adam masuk syurga. Pada hari itu Arasy diciptakan. Juga Kursi, Langit, Bumi, Matahari, Bulan, Bintang. Disamping itu, Nabi Ibarahim dilahirkan pada hari itu. Dia diselamatkan dari api pada hari itu. Keselamatan Musa dan orang-orang yang bersamanya juga pada hari itu. Isa dilahirkan dan kemudian diangkat ke langit juga pada hari itu.

Pada hari itu juga Idris diangkat ke tempat yang tinggi. Pada hari itu perahu Nuh mendarat di Bukit Judi. Pada hari itu Sulaiman diberi kerajaan yang besar. Pada hari itu Yunus keluar dari perut ikan Nun. Pada hari itu mata (penglihatan) yaaqub dikembalikan, Yusuf keluar dari pengjara dan Ayub terbebas dari sakitnya. Bahkan hujan yang pertama kali turun dari langit ke bumi adalah pada hari Asyura juga. Oleh kerananya puasa pada hari itu telah dilakukan oleh umat terdahulu hingga dikatakan puasa itu diwajiban sebelum diwajibkan puasa Ramadhan.

kemudian dinaskh dan Nabi SAW lalukan puasa itu tahun kedua Hijrah. Kemudian baginda mengukuhnya. Sehingga pada akhir umurnya baginda bersabda:
"Kalau aku masih hidup tahun depan, aku akan puasa tanggal sembilan dan sepuluh (Muharam)."

Tentang puasa tanggal sembilan dan sebelas, telah juga disentuh oleh sabda Nabi SAW:
"Berpuasalah sehari sebelumnya dan sehari sesudahnya. Dan bezakan sunnah Yahudi (yang hanya puasa sehari tanggal sepuluh Muharam saja)."

Al-Baihaqi merawikan tentang tingkat iman: "Barangsiapa memberi makan kepada anak dan keluarganya pada hari Asyura, Allah akan melapangkannya di seluruh tahun." Dalam satu riwayat ath-Thabrani, "Sedekah satu dirham pada hari ini sama dengan dilipatgandakan tujuh ratus dirham." Ini riwayat Mungkarah.

Adapun Hadis:
"Barangsiapa bercelak mata pada hari itu, tak akak sakit mata di tahun itu. Dan barangsiapa mandi pada hari itu, tak akan kena penyakit pada tahun itu."

Ini adalah hadis Maudhu. Malah Al-Hakim menjelaskan bahawa bercelak pada hari itu adalah bidaah. Pengjelasan Al-Hakim ini sama dengan penjelasan Ibnu Qayyim.

Ketahuilah bahawa musibah yang menimpa diri Hussain pada hari itu adalah menunjukkan betapa ketinggian darjat beliau dan menyusul leluhurnya yang suci. Maka siapa yang mengenang musibah beliau pada hari itu, hendaklah turut berdukacita.
"Untuk mereka itu selawat (berkat) dari tuhannya serta rahmat dan mereka itu mendapat petunjuk."
(Q.S Al-Baqarah: 157)

Jangan lantas melakukan hal yang bidaan, meratap dan sebagainya. Ini bukan akhlak kaum mukminin. Kalau tidak, tentu kematian Rasulullah SAW, lebih utama dan lebih indah untuk itu.

No comments:

Post a Comment